Om att fotografera kyrkmålningar
Jag har fotograferat till och från sedan jag köpte min första kamera 1979. Emellanåt har jag fotograferat mer, emellanåt mindre. Jag har alltid fotograferat för mitt eget höga nöjes skull. Ju längre tid jag har fotograferat desto större har kunskapen och ambitionerna blivit.
Jag försöker alltid fotografera med så lätt och enkel utrustning som jag kan. Jag har flera objektiv och ett rätt bra kamerahus. Utöver det har jag sällan haft med mig något mer. Den ska gå lätt att bära med sig, gärna i ryggsäcken. Jag föredrar att fotografera i befintligt ljus, och använder sällan stativ. Framförallt så ogillar jag att fotografera med blixt, och behärskar heller inte tekniken särskilt bra. Vill jag ta bilder i dåligt ljus så använder jag gärna objektiv med möjlighet till bildstabilisering och justerar upp kamerans ISO-inställning.
När jag bestämde mig för att fotografera Albertus Pictors kyrkmålningar så utgick jag till en del ifrån mitt grundkoncept. Att använda blixt var inte aktuellt. Jag ville också ha så bra bildkvalitet som möjligt, med lite brus i bilderna, därför kunde jag inte justera upp kamerans ISO-tal, utan var tvungen att använda rätt låga ISO-värden. Stativ blev nu nödvändigt att använda. Eftersom jag planerade all fotografering av dessa kyrkmålningar i förväg, och att jag vanligen transporterade både mig och min utrustning med bil till helt nära varje objekt, så var det ändå hanterbart.
Att fotografera varje tablå i dessa målningssviter i befintligt ljus gav ofta rätt bra bilder. Det blev inga dagsljusbilder utan de fick ett varmt rödstick. Det var inget större bekymmer då det rätt lätt kunde korrigeras digitalt i Photoshop, och bilderna kunde få en färgtemperatur som motsvarade dagsljus fastän de var fotograferade i elektriskt rödtonat ljus.
Ljussättningen i kyrkorna var olika varandra och medförde, skulle det visa sig, olika utmaningar. Ofta fanns det ljuskronor som lös upp varje valv. En del kyrkor hade särskild belysning installerad på väggarna som riktat belös målningarna. Sedan fanns det större eller mindre fönster som släppte in dagsljuset, dagsljuset som antingen kunde vara sol, eller ljus från en molnigare himmel om solen inte sken. Dagsljuset kunde också påverkas om när på året vi befann oss. En del kyrkor hade fönster på kyrkans norrsida, andra inte. Även detta påverka ljussituationen i kyrkan.
När jag började fotografera kyrkmålningarna valde jag helst soliga dagar för att kunna få in så mycket dagsljus som möjligt. Ofta hade jag nytta av att det var väl belyst utifrån in i kyrkan. Så småningom upptäckte jag dock att det fanns två sidor av detta med solljuset och dagsljuset. Beroende på vilka vinklar jag fotograferade mina motiv i förhållande till kyrkans fönster kunde jag ibland få problem med ströljus in i kamerans objektiv, med följd att bilderna ibland blev av sämre kvalitet på grund av olika ljusfenomen i bilden. Dessa bekymmer kunde även uppstå när det gällde en del särskild installerad belysning i kyrkan som också kunde orsaka ljusläckage in i objektivet. Det blev viktigt att kontrollera varifrån ljuset kom och fotografera bilden i en vinkel som om möjligt inte gav ljusläckage in i objektivet.
Ett annat bekymmer som jag så småningom blev varse var skuggor i bilden. Detta problem uppstod ur en kombination om varifrån ljuset kom och om det fanns valvribbor eller annat någonstans runt motivet som kunde kasta skuggor. Dessa skuggor kunde uppstå både på grund av befintligt ljus, eller det ljus som fanns installerat i kyrkan. Ett specialproblem med skuggor var de skuggor som kedjorna som ljuskronorna hängde i gav på en del målningar. Skuggorna var i allmänhet inte lika mörka som de som valvribborna gav, men var likafullt störande.
På något sätt växte tanken fram att jag måste kunna kontrollera ljuset bättre. Jag ville fortfarande ha lätt utrustning. Jag provade olika uppladdningsbara multiledlampor. Fördelen var att jag inte behövde ha tillgång till elektricitet. Det visade sig dock att ljusstyrkan hos dessa inte var särskilt stor. De kunde fungera på korta avstånd men knappast på längre. Jag hade värjt mig mot att skaffa mig nätanslutna lampor. Ljusstarka portabla lampor med batteridrift kostade väldigt mycket och var inte aktuellt.
Vid en fotografering av målningar i en kyrka provade jag att använda de flyttbara relativt starka lampor på stativ som jag hittade i denna kyrka. Jag riktade lampan mot den målning som jag skulle fotografera för tillfället. Jag hade fotograferat målningarna i denna kyrka vid ett tidigare tillfälle. Jag hade då haft problem med ströljus och annat. Med dessa starka strålkastare fick jag nu bilder av mycket bättre kvalitet än förra gången.
Jag insåg nu att jag behövde någon relativt stark strålkastare som också tvunget då blev nätansluten. Jag införskaffade slutligen en nätansluten lysrörslampa. Denna placerades på stativ. Många meter skarvsladd införskaffades så att jag inte skulle hindras av ojämnt utplacerade eluttag. Lampan fungerar bäst ju mörkare det är i kyrkan, och om avståndet till valvet inte är för stort. Jag har framför allt fått bra bilder när kyrkans befintliga belysning har släckts och jag har kunnat använda min riktade lampa.
Ett annat bekymmer som jag har försökt att hantera är ströljus från fönster. Jag försöker att täcka över fönstret till så stor del som möjligt med ett svart tyg som jag har på en träställning. Vissa situationer kan jag hantera med detta förfarande, dock inte om fönstret är för stort.
Genom att ge mig i kast med att fotografera Albertus Pictors härliga kyrkmålningar så har jag succesivt blivit tvungen att lära mig ett nytt fotograferingssätt rent tekniskt som jag inte använt tidigare. Det blir mycket att hantera olika bildmässiga problem och försöka hitta olika lösningar på dessa. Det går ofta inte att med bra bildkvalitet att fotografera i befintligt ljus. Problemet är inte som man kunde tro att färgtemperaturen blir fel, utan att bilden blir ojämnt belyst. Jag har därför genom att testa mig fram fått lära mig att använda lampor som ljussättning för att få motiven belysta på det sätt jag önskar. Fortfarande använder jag stativ; motiven är fortfarande svagt belysta. Det jag vill åstadkomma är inte starkt belysta motiv, utan jämnt belysta motiv.
Det ideala sättet för mig att fotografera dessa kyrkmålningar har kommit att bli att fotografera i en släckt kyrka så att den är relativt mörk. Ute är det helst ingen sol utan det får gärna vara tunga gråa moln. Kameran på stativ riktas mot varje motiv. Och min relativt ljussvaga lampa riktas samtidigt mot samma motiv från ungefär samma position som kameran så att vinkeln blir densamma och att jag i största möjliga utsträckning får ett så jämnt belyst motiv som möjligt.